Mobiloperatörerna som har appar för iPhone

Det finns flera mobiloperatörer som erbjuder appar till iPhone, bland annat Halebop och Hallon. Dom flesta har ett liknande innehåll men däremot skiljer sig betygen en del. Läs mer om vilka operatörer som har applikationer för iPhone här – samt kort om vilka olika funktioner som finns i dessa. Den mesta informationen är från Iphoneguiden

Halebop

Halebop har en kostnadsfri app för iPhone där användaren får en överblick av sitt / sina abonnemang. Hår går det att se till exempel hur mycket surf som har förbrukats och hur mycket som finns kvar och det går även att fylla på direkt via applikationen. Här finns även direkt tillgång till support, fakturor, betalningsuppgifter och PUK-koder.

Appen har betyget 4,4 i Appstore

Vimla

Mobiloperatören Vimla tillhör också en av dom som har en egen app, där det likt ovan nämnda går att se förbrukning, betalningar och annan information som rör abonnemanget. Det går även att ändra inställningar i detsamma, till exempel vad gäller surfnivå, utlandstjänster och liknande.

Vimlas app har betyget 3,1.

Vimla erbjuder även appen ”Vimla Filter” för alla om har ett abonnemang hos dom – vilken ska blockera oönskade samtal.

Vimla Filter är alltså en separat app, i vilken det själv går att bestämma vilka samtal som går fram som vanligt och vilka som ska filtreras bort. Om ett samtal har filtrerats bort dyker det i stället upp en push-notis med information.

Funktionen har vissa likheter med till exempel NIX-Telefon, som ska spärra oönskade samtal från telefonförsäljare.

Denna har betyget 3,0 i Appstore.

Hallon

Hallons app är den som har mest utförlig information kring vad som faktiskt finns att hitta i den. På det stora hela har den samma funktioner som Halebop och Vimla men i beskrivningen finns även följande punkter:

  • Spärra SIM-kort
  • Beställa och aktivera nytt SIM-kort
  • Aktivera mobilsvar
  • Olika typer av kostnadskontroller, så som att spärra betaltjänster och samtal från Sverige till utlandet

 

Appen har betyget 2,9.

Mobiloperatörernas appar – bra eller onödigt?

Är då mobiloperatörernas appar bra eller är det bara onödigt? Alla funktioner och annan information finns trots allt att nå genom att logga in med sitt konto på operatörernas hemsidor så en app är egentligen inte nödvändig – men vissa tycker att det ger en bättre överblick.

Att välja en mobiloperatör bara för att denne har en egen app är däremot inte nödvändigt – det kan trots att finnas bättre alternativ även om ingen app finns.