Facebook ändrar i delningsfunktionen för att undvika fejknyheter
Falska nyheter är något som varit på tapeten under en tid nu. Idag är det enklare att få en falsk artikel att se trovärdig ut och spridas, tack vare ny teknologi. Det räcker med grundläggande kunskaper i webdesign – eller att man helt enkelt missbrukar delningsfunktionen på Facebook.
Facebook har på senare tid tagit på sig ett allt större ansvar för att motverka fejknyheter. Senast i ledet av åtgärder är att endast tillåta erkända publicister att kunna ändra rubrik och beskrivning vid delning av nyheter. Det var innan åtgärden mycket enkelt att sätta sin egen rubrik vid en delning. Under den egna rubriken finns en källa som uppfattas som trovärdig, till exempel större svenska medier. Nyhetssidan BreakIt har lagt upp ett talande bildexempel om hur vilseledande detta kan vara.
Rubriker blir allt viktigare
Att det är just rubriken man kan ändra, samtidigt som länken till källan finns kvar under den, gör det lätt att förstå varför det kan vilseleda människor. Något som understryker detta är relationen mellan hur många som läser rubriker, och hur få som faktiskt klickar in sig för att läsa hela artikeln.
”Computer scientists” vid Columbia University och Fransch National Institute, har kommit fram till 59 procent av länkar som delas på Twitter aldrig har klickats på. En stor del av användare på sociala medier väljer att dela eller lägga en kommentar enbart efter att ha läst rubriken. Kombinera den här kunskapen med rubrik-funktionen på Facebook, och det blir ännu lättare att förstå varför falska nyheter kan sprida sig så pass snabbt som det ofta gör. Lägg därutöver också till att rubriker tenderar att allt mindre spegla det faktiska innehållet i artikeln.
Oklar gränsdragning
Att bara erkända publicister nu får ändra i rubriken kommer med flera fördelar. Det motverkar falska nyheter, samtidigt som de med illvilja inte kan använda sig av en trovärdig källas namn för att styrka sin egensnickrade rubrik och agenda.
Men det kan också komma med vissa problem. Mindre publicister, bloggare och företagare verkar än så länge inte kunna komma åt funktionen. Vem som ska definieras som erkänd publicist kan Facebooks PR-avdelning ännu inte ge något svar på.
Gör det här tröskeln högre för ännu oetablerade medier att skapa sig en bredare publik? Förmodligen är det en funktion som de flesta medier skulle klara sig utan. Även om borttagandet av den kostar på vissa fronter, ger det Facebook en möjlighet att visa att de vill motverka fejknyheter.